Hogyan gondolkodj? – 1. célkitűzés

CherrytreeA gazdasági válság hatására újra és újra eltöprengek azon, hogy az új helyzetben milyen irányba érdemes mozdulnom. Melyek azok az egyéni céljaim, melyek a leginkább összhangban lehetnek a szűkebb, vállalati környezet változásaival, és a tágabb, társadalmi helyzettel? Milyen szolgáltatások iránt nő meg a kereslet a pénzügyi válság ideje alatt? Hogyan járulhatok hozzá az alászálló társadalmi struktúrák fellendüléséhez? Hogyan tehető stabilabbá a helyzetem?

Válság

Nehéz az efféle, nyílt kimenetelű kérdésekre helyes választ adni. Nincs helyes válasz, hiszen végtelenül sok lehetőség közül kell választanom, melyhez kevés az az elemzői gondolkodásmód, melyre az iskoláim felkészítettek.

Fontos újra és újra megfogalmazni ezeket a kérdéseket, mert ezáltal körvonalazódik az a vízió, mellyel teljes lényemmel azonosulni tudok. Radikális átszerveződés tapasztalható mindenhol. Krízishelyzetben vagyunk, mely alapvetően szervezi át az emberek életterét, lehetőségeit, jövőképét.

A Google tízparancsolat második tétele így szól: Egyetlen dolgot csinálunk, de azt nagyon jól. Ez a Mérő-féle komparatív előny, melyre ha eddig nem leltél rá, most bajban lehetsz.

Amikor válsághelyzetről gondolkodunk, mindig észben kell tartanunk, hogy szorít az idő. Tennünk kell valamit. A gondolkodásnak ebben a típusában világosan fel kell mérnünk, mi történik – és a dolgok alakulásától függően változtatni is tudnunk kell e helyzetértékelésen. Döntéseket kell hoznunk, az eseményeket kézben kell tartanunk. Fontos meghatározni a prioritásokat, mert gyakran előfordul, hogy valamit fel kell áldoznunk azért, hogy valami másnak érvényt tudjunk szerezni. Célszerű mindvégig választási lehetőségeket teremtenünk, mindig előre kell gondolkodnunk, hogy tudjuk, milyen történésekre számíthatunk. (Edward de Bono: Tanítsd meg önmagad gondolkodni!, 119 o.)

Helyes célkitűzés

CherrytreeMinden a helyes célkitűzésen múlik. A gondolkodás káoszelméleti fogalmakkal ragadható meg a legjobban, és ez alapján egy folyamat kiindulási állapota mindig meghatározza a kimenetet. Ha rossz a cél (bemenet), a folyamat bármennyire tökéletes is, rossz kimenet fog születni.

A vállalati minőségbiztosító például soha nem fogja megmondani azt, hogy eredményes-e a vállalat működése. Nem vizsgálja a célt, csak a folyamatot, ami a termékfejlesztés mögött áll. Tegyük fel, hogy a cég profilja, hogy betonból kiöntött tengeralattjárót hozzon létre. Lehetséges, hogy átmegy az auditon, és megfelelő minősítést kap, hiszen a minőségbiztosító nem azt fogja vizsgálni, hogy a tengeralattjáró működik, vagy sem, hanem azt, hogy két tetszőlegesen létrehozott tengeralattjáró ugyanazon a folyamaton megy-e végig.

Hasonlóképpen hiába értünk ahhoz, hogy miként valósíthatjuk meg elképzeléseinket, ha nem dolgozunk azon, hogy a kitűzött céljaink összhangban legyenek személyiségünkkel, világképünkkel, szellemiségünkkel. A helyes célkitűzés tehát koherens világképet, és kongrueens személyiséget feltételez.

Vállalati minőségpolitika

Egy vállalat esetén a stratégiai célkitűzés valamilyen társadalmi értékre kell, hogy épüljön. Ahhoz, hogy értékteremtésről beszéljünk, nem elég efféle szólamokkal élni, hogy: „Fő értékünk, hogy a cégünkben meglévő tudást hatékonyan tudjuk menedzselni, mert munkatársaink kreativitása, tudása és eredményes csapatmunkája így járul hozzá ahhoz, hogy ügyfeleinknek hosszútávon értékes partnerei legyünk.

A fenti megállapítás lényegében a cég tevékenységének a melléktermékeként kellene megjelenjen. A cégben meglévő tudás, hatékony menedzsment, munkatársak kreativitása, csapatmunkája mind olyan tényező, mely valamilyen értékre irányulva jelentkezik. Emlékszünk a mágnes és vasporreszelék analógiájára? Nos, itt is pontosan erről van szó. Ahogy a népi bölcsesség tartja: „tó legyen, béka akad”.

Vegyük például a Google hirdetett célját: „A Google azt a küldetést vállalta magára, hogy a világon fellelhető információkat rendszerezze és általánosan elérhetővé, illetve használhatóvá tegye.” (http://www.google.com/corporate/ )

A Microsoft oldalán ezt találjuk: „A Microsoft küldetése, hogy lehetővé tegye az egyének és a vállalkozások számára a bennük rejlő lehetőségek maximális kihasználását.” (http://www.microsoft.com/hun/mshu/default.mspx)

Kapcsolódó fogalmak

Önismeret, önmegvalósítás, pszichoanalízis, jóga, feltáró technikák, holotróp légzés, világkép, gondolkodási műveletek, ötletjegyező, előrehaladás, problémák, gondolkodási helyzetek, feladatok.

Illusztrációk

  • The Cherry Tree – x-horizon, deviantart
  • Lifes like a Tree – x-horizon, deviantart

Google tizparancsolatrol nem

Google tizparancsolatrol nem hallottam de az 'egy dolgot csinalunk de azt jol' regi UNIX filozofia, evtizedekkel a google ele datalva idoben..

Engem sokkal jobban

Engem sokkal jobban érdekelnek az ilyen tartalmú bejegyzéseid, de lehet, hogy te már unod.

'egy dolgot csinalunk de azt

'egy dolgot csinalunk de azt jol' regi UNIX filozofia

Nyilván nem Google találmány... :)

Engem sokkal jobban érdekelnek az ilyen tartalmú bejegyzéseid, de lehet, hogy te már unod.

Mihez képest érdekelnek jobban? Egyébként nem unom... köszi! :)

Például az e-learninghez

Például az e-learninghez képest. Mindegy, csak gondoltam tudatom veled, hogy az önmegvalósítással kapcsolatos bejegyzések miatt kezdtelek el olvasni, azok nagyon tetszettek!:)

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><blockquote><p><br>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.

További információ a formázási lehetőségekről