Hogyan tervezzelek?

Vége az első hétnek. Talán ez az első olyan közös kurzusunk, melyben nem egyértelműek a dolgok, és olykor nem értjük egymást. Különböző nézőpontot képviselünk, és ez így is van rendjén. pp már elmesélte, hogy miért és hogyan indult a kewlap. Most én jövök.

Az első látványtervemet 2002-ben készítettem. Egy keretet rajzoltam meg, és ahány szövegelem volt, annyiféle betűtípust használtam. Nagyon tetszett a művem. Elküldtem az egyik grafikus barátomnak, és arra kértem, hogy kíméletlenül kritizálja meg. Nos, megmondta, én meg nyeltem a gumókat. A következőket írta körülbelül:

Szia! A szándékot értem, de miért kell három féle betűtípust keverten használnod, amikor egy is bőven kielégítené az oldal igényeit? A színhasználat nem websafe, és ebben a fázisban nem görcsölnék annyit a grafikai motivumokon, amikor még az sem világos, hogy mi a témája az oldalnak. Tényleg, miről is szól?...

Nos, azóta elég sok websiteot raktam össze, ilyet is, olyat is. Nem vagyok grafikus, de örömmel foglalkozom design-nal. Érdekel minden, ami az információk megjelenítésével kapcsolatos; minél többet foglalkozom a témával, annál kevésbé érzem járatosnak magam benne.

Amit az elmúlt években megtanultam, hogy nincs kőbevésett ügyféligény. A történet soha nem arról szól, hogy az ügyfél elképzelte, és én megvalósítom az ő igényeit. A megvalósítás legfontosabb része, hogy együtt álmodunk az ügyféllel. Meg kell értenem azt, hogy mi áll az elképzelése hátterében, és ha valami nem világos, akkor addig faggatózom, amíg közös nyelvet beszélünk.

A négy szempont

A website tervezéskor legalább öt szempontot kell szem előtt tartanunk:

  1. Tartalom. Ez a lényeg. A legtöbb esetben erre kell a legnagyobb hangsúlyt fektetni.
  2. Használhatóság. Egyszerű és érthető funkciók legyenek.
  3. Megjelenés. Grafika, színhasználat, tipográfia.
  4. Struktúra. A website mint teljes egész és a kitűzött célok viszonya.
  5. Architektúra. A website technológiai megvalósítása.

A technológiai tudás nem garantálja a weboldal sikerét. Lehet pompás a design, és kiváló a technológiai háttér, ha a tartalom nem elég jó, soha nem lesz kiemelkedő az eredmény.

A profit az különbözteti meg a szomszéd Pistikétől, hogy csak olyan munkát vállal el, melyben mind a négy szempont érvényesülni tud. Ha például az ügyfél azt szeretné, hogy Te "csak a programozást végezd el", Ő majd megformázza, és a tartalmakat is megírja, érdemes felmérned azt, hogy milyen kompetencia szinttel bír ezen a téren. Jártam már úgy, hogy funkcionálisan kiváló volt a megoldásunk, de a tartalom hosszú hónapok alatt sem hízott a minimál szintre. Az ilyen meló kudarc. Mert a fióknak készült. Mert nincs referenciaértéke.

Az üzleti tartalom felfejlesztése gyakran éppen a legnehezebb része a webes megjelenésnek. Világosan tudnod kell, hogy mit akarsz elérni, és hogyan fogod a kitűzött célt megvalósítani. Ehhez a tudatossághoz érteni kell az adott iparághoz, vagy üzleti területhez.

A példa

Amikor sokat görcsölök a látványon, rendszerint tartalmi hiányosságokat próbálok kompenzálni. Ilyenkor azért nem áll össze a layout, a színvilág, a grafikai rész, mert nem világos az oldal célja, nincs elég kész tartalom. Minél egyértelműbb a koncepció, annál természetesebben jön hozzá a megjelenés is.

Már több látványtervet készítettem az Integral Vision Kft.-nek. Mindegyiket el kellett dobnom. A legutóbbit itt láthatjátok:

Alapvető gond van ezzel a koncepcióval.

Bár kétségtelenül ütős a csaj, és elsőre jó benyomást kelt, nincs összhangba az oldal mondandójával. pp szerint ez a dögös maca tipikus esete, amikor elsőre belezúgsz, mert tetszik, ahogy a haja az arcába omlik, elolvadsz az alakjától, egészen addig, amíg megszólal. Minél többet csevegtek, annál jobban rá kell döbbenned arra, hogy semmi, de az égvilágon semmi közötök egymáshoz...

Szóval amint üveges szemekkel bámultam a csajt, pp átnyújtott egy papírzsebkendőt, és a következőket mondta:

Sírassuk meg együtt, és próbáljunk megválni Tőle. Ha ez nem megy, akkor localhoston akár maradhat is, de az éles websiteon a jelenlegi logóhoz és mondandóhoz kellene igazodnunk valamilyen módon. Ez a csaj nem támogat bennünket ebben. Nyugodtan morzsold le a könnycseppet, tedd be háttérképnek a spinét, aztán lássunk hozzá oldaltervet készíteni. Nem design-t, hanem oldaltervet.

Na így jártam. Tudtam, hogy igazat beszélt, mégis kellemetlenül érintett, hogy elcsesztem egy fél napot  a látványtervnek megfelelő smink elkészítésére.

Úgy döntöttem, hogy a wilberi negyedeket fogom alapul venni a célok/koncepció megfogalmazásában.

 

Én Individuális szempont

Mi Csoportdinamika

Az Tárgyi feltételek

Termék (eredmény)

Mivel segíti a cég a személyek szakmai kiteljesedését? Miért jó nekem, hogy az Integral Vision Kft.-ben dolgozom?

A weboldalon: szakmai rendezvényeken való részvétel támogatása. Minden olyan erőfeszítés támogatása, mely a közösség érdekeit is szolgálja. Kapcsolatépítés.

Milyen társadalmi értéket képviselnek a szolgáltatásaink/termékeink?

A weboldalon: A Drupal alapú fejlesztések részeredményeit visszaosztjuk a közösséggel.

Pénzügyileg és szakmailag támogatjuk a magyarországi és nemzetközi Drupal eseményeket. Részt vállalunk a magyarországi usability mozgalom szervezésében.

Milyen iparágra fókuszálunk? Milyen méretű projektekben vagyunk erősek? A fogyasztói görbe melyik részét milyen stratégiával célozzuk meg?

A weboldalon: A konnektivista képzési megoldások a tömeget célozzák, az on-the-job tréningek a nagyobb cégeket.

Shared hosztingra épülő Drupal megoldásaink (Integral Drupal disztro). Referenciák.

Folyamat (cselekvés)

Mitől szenvedély és lelkesedés a cégben lévő személyek számára a cég?

A weboldalon: Drupal evangelistákkal dolgozunk együtt, akik folyamatosan részt vesznek a Drupal fejlesztésében. Szoftver-ergonómusok biztosítják a használhatóságot.

Hogyan koordináljuk a közös fejlesztéseket? Milyen menedzsment módszertant követünk? Hogyan történik az ügyfélkommunikáció? Hát a support?

A weboldalon: a munkafolyamataink ismertetése (SCRUM). Ügyfél kommunikáció ismertetése, support policy részletezése.

Hogyan csomagoljuk a termékeket? Milyen platformon követjük a feladatokat (JIRA issue tracker)?

A weboldalon: a termékeink/szolgáltatásaink áttekinthető, világos megjelenítése. Különböző termék-konstrukciók kidolgozása.

Platform (alapok)

Mit jelent a cégben lévő személyek szempontjából a cég? Milyen egyéni célokat tudunk általa megvalósítani?

A weboldalon: a cégben dolgozó személyek bemutatása. blog/podcast

Két szakmai hangsúly: Drupal és Használhatóság.

Mitől vagyunk többek együtt, mint külön-külön? Hogyan kapcsolódnak össze az egyéni kompetenciáink és teremtenek új értéket?

A weboldalon: az emberállományból adódó komparatív előnyünk világos megjelenítése/megfogalmazása.

Pl. A használható Drupal.

A fenti felsorolásban 5+2+1-ben vagyunk erősek.

Milyen technológiai háttérrel fogjuk megvalósítani a weboldalt? Milyen tartalomkezelőt választunk? Hol hosztoljuk? Mi lesz a domain? Mennyi energiába/pénzbe kerül?

A weboldalon: maga a weboldal megvalósítása, architektúrája.

Minden jog fenntartva! Fred Kofman nyomán, Kulcsár Zsolt

Sokat csökkent a frusztrációm, ahogy a táblázatot kitöltöttem. Végre sikerült világosan megfogalmaznom, hogy miként találkozik a két célzott szakmai terület: a Drupal és a szoftver-ergonómia. Mottó: A használható Drupal.

Neked van kedved kitölteni a táblázatot a saját weboldalad tekintetében? Elolvasnám.

Kewlap01 első hét vége

Alább látható az első héten készült prezentáció, és témafelvezető webinárium.

A kewlap01 tanfolyam még két hetet tart. Ha érdekelnek a részletek, regisztrálj!

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><blockquote><p><br>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.

További információ a formázási lehetőségekről