Ingyen konnektivizmus!

Olvasom Chris Anderson Ingyen! c. művét, és azon elmélkedem, hogy miként valósíthatjuk meg végre az ingyenes konnektivista platformot. Mert az, hogy a most induló Drupal Sminkmester tanfolyamunk nem ingyenes, csak annak tudható be, hogy nem állt össze még a kép: honnan lesz forrásunk a képzések kivitelezéséhez, ha a végfelhasználóktól nem kívánunk pénzt beszedni?

Nézzük csak mit mond A hosszú farok szerzője az ingyenes termékfejlesztésről:

  1. Egy adott témán belül valamilyen ingyenes információ és tanácsadás köré építsünk fel egy közösséget!
  2. Ennek a közösségnek a segítségével tervezzünk néhány terméket, amelyre van piaci igény, és cserébe ezeknek a termékeknek az alapverzióját tegyük ingyenesen elérhetővé a közösség tagjainak!
  3. A továbbfejlesztett verziót adjuk el azoknak, akiknek több pénzük van, mint amennyi idejük/affinitásuk/kockázatviselő hajlandóságuk! (Kiderülhet, hogy szinte mindenki ebbe a csoportba tartozik).
  4. Ezt folyamatosan ismételjük, és ahhoz, hogy nyereségesek legyünk, egy 40%-os haszonkulcsot is építsünk az árba! (Chris Anderson: Ingyen!, 99. o.)

Misszió

A téma adott: hálózatalapú tanulás. Missziómnak tekintem, hogy a konnektivizmus szemléletét konkrét módszertani és technológiai elemek segítségével (el)ismertté teszem Magyarországon. Meggyőződésem, hogy a tudás leírható hálózatként, és a tanulás megragadható egy olyan hálózatformáló tevékenységként, melynek ismeretében nagyságrendi ugrást tudunk elérni a pedagógia és az e-learning területén.

Ez a misszió, mely köré építkezni szeretnék: szakmailag és üzletileg egyaránt.

1. Közösségépítés

Ha valamilyen ingyenes üzleti modellben gondolkodunk, az első lépés tehát a közösségépítés kell, hogy legyen. A HTK01 kurzus célja pontosan ez volt: olyan érdeklődők bevonzása, akiket érdekel a konnektivizmus, akik alkalmazni szeretnék a szakmai életükben a hálózati tanulást. Nemcsak időt és energiát szántak arra, hogy aktívan részt vegyenek a kurzuson, hanem a blogbejegyzéseik által egy szélesebb réteghez is eljuttatták a konnektivizmussal kapcsolatos fogalmakat. Többen fejezték ki elismerésüket azért, hogy szemmel láthatóan sok energiát szánunk egy olyan képzésre, melyből semmilyen anyagi hasznunk nem származik. Ez ebben a formában azért persze nem igaz: a résztvevőktől ugyan nem kértünk pénzt, a közösség erejéből azonban a mai napig profitálunk. Olyan cégekhez/személyekhez jutottunk el, akik üzleti lehetőségekkel kínáltak meg, és ezáltal forráshoz jutottunk. Ezt egyértelműen a kurzus résztvevőinek köszönhetjük.

2. Termékek körvonalazása

Az osztalyterem.hu jelen pillanatban csak a HTK01 kurzus platformjaként ismert. Már a kurzus elindításakor tisztában voltunk azzal, hogy a távlati cél az, hogy más is indíthasson egy önálló kurzust, és használhassa a technológiai platformot, melyet az olyan módszertani elemek integrációjára hoztunk létre, mind a tematikaalkotás, webinárium, napi reflexió, témázó, stb.

A HTK01 alatt sikerült igazolnunk egy (új) oktatási modell hatékonyságát. A regisztrált 200 felhasználóból 60 aktív résztvevővel, és kb. 100 passzív megfigyelővel dolgozhattunk; a visszajelzések egyértelműen pozítivak voltak.

Távlati célunk, hogy létrehozunk egy ingyen igénybevehető konnektivista platformot, ahol a HTK01-hez hasonló kurzusokat tudnak indítani a felhasználók. Elképzelésünk szerint az indítandó kurzus alapadatainak megadása után lépésről lépésre terelnénk a felhasználókat a kurzus során jelentkező teendők ellátására. A BETA verzió közzétételéhez kb. 2-3 hónapnyi fejlesztésre lenne szükségünk. Ennyi időnk jelen pillanatban nincs, de előbb-utóbb lesz, mert látunk benne fantáziát.

3. Értékesítés

Megvan a modell, és megvan a pilot projektünk is, mely igazolja a modell hatékonyságát. Sikerült bevonzani egy közösséget is, akiket érdekel a projekt további alakulása, és akikből néhányan aktívan részt vennének a továbbfejlesztésben is. A klasszikus termékértékesítési modell, miszerint minden indított osztalyterem után kell fizetnie a felhasználónak, a missziónk megvalósítását egyértelműen gátolja. Ha azt szeretnénk, hogy a módszertan széles körben ismertté váljon, akkor a terméknek ingyenesnek kell lennie: ehhez az alapelvhez szeretném tartani magam.

Az pénzzé váltható kapcsolódó szolgáltatás a tanácsadás, és más olyan kapcsolódó termékek értékesítése, mely egy induló kurzusnak a hatékonyságát növeli (pl. reklámvideó létrehozása).

Azt már bebizonyítottuk konnektivizmusról pompásan lehet konnektivista eszközökkel kurzust sikerre vinni, arról azonban még nincs konkrét tapasztalatunk, hogy mi van akkor, ha más téma kapcsán használjuk ezt a szemléletet. A 2010. május 3.-án induló képzésünkben (TUKSI01) a webes fejlesztésnek egy jól körülhatárolható részterületével foglalkozunk (Drupal smink). Két nehezítő körülmény is jelentkezik a HTK01-hez képest:

  1. A téma nem a konnektivizmus, ergo sokaknak új lehet az új oktatási módszer melyre rá kell hangolódniuk a kurzus során.

  2. Nem lesz ingyenes a kurzus, ergo nehezebben jön össze a szükséges kritikus tömeg.

4. Működtetés

Keressük azokat a partnereket, akikkel sikerre vihetjük a konnektivista platformunkat. A klasszikus e-learning megoldások helyett sok esetben hasznos lehet hálózatalapú tanulási modellben gondolkodni: ha az a cél, hogy nagy felhasználói réteget elérjünk valamilyen képzés szervezésével, a tananyag+keretrendszer helyett egyértelműen jobb választás lehet az osztalyterem.hu platform.

Ha meg szeretnéd ismerni a megoldásunkat a gyakorlatban, regisztrálj a jövő héten induló TUKSI01 tanfolyamunkra! Az első héten ingyen is részt vehetsz a kurzuson!

Illusztrációk

Új hozzászólás

Hozzászólások

Nem biztos, hogy nálatok kell az ingyenességnek megjelennie. Pl: a platformotok használatáért fizet egy cég nektek vagy szervezet, majd ő ingyenes tartja a végfelhasználóóknak az oktatást bizonyos termék/szolgáltatás megvétele mellé.
(A platform használata mellett az oktatás módjával kapcsolatos tanácsadásért, vagy annak levezetésért is kérhettek pénzt.)