Mengyelejev és az e-learning - az oktatási molekulák modelljéről
sze, 2006-03-22 00:17 0 hozzászólásA moduláris e-learning megközelítések egyik leglátványosabb példánya a kémiai periódusos-rendszer mintájára megalkotott „Learning Molecules” modellje.
A Cornell-i Egyetemen kidolgozott elmélet hátterében az e-learning tananyagok előállításában fellépő kommunikációs problémák áthidalása, az egységes nyelvezet kialakításának igénye áll.
Jóllehet a modell sem technológiai, sem szemléletbeli újdonsággal nem szolgál, rendkívül ötletesnek tartom a felállított analógiát. Akit bővebben érdekel a téma, olvassa el az Ulises A. Mejias és David Shoemaker erre vonatkozó cikkét, az enyhén érdekeltek számára következzen egy rövid kivonat!
A modell létrejöttének igényei
- Szükség van egy nyelvezetre, mely a tanár (a terület szakértője), a tananyag tervezője és gyártója közötti kommunikációt megkönnyíti. Egy metafora használata segíthet ebben.
- Meg kell határozni az egységes pedagógiai módszertant, ami a leginkább kielégíti a tanár és diák igényeit.
- Újrafelhasználható megjelenési sablonokra van szükség, mely egy meghatározott taxonómia mentén lehetővé teszi a tananyagok hatékony és gyors előállítását.
- Szükség van egy metrikára, ami alapján az előállítási erőfeszítés felmérhető és skálázható.
A modell a molekula metaforáját használja fel az oktatási anyag struktúrájának és tartalmának szervezéséhez. Klasszikus objektum-orientált szemléletnek megfelelően a tananyagot önálló modulok szerveződéseként határozza meg.
A modell alapegységei (a molekulát alkotó atomok)
- forgatókönyv (Scenario) – a probléma-központú pedagógiai módszertan középpontjában a használati eset áll. Az oktatási anyag magvát képező esettanulmány definiálása.
- erőforrások (Resources) – az adott tanulmányi cél elérését biztosító erőforrások.
- eszközök (Utilities) – az új tudás és készségek elsajátítását elősegítő eszközök.
- kollaboráció (Collaborative tools) – a kommunikációt, tudásépítést, tudásszervezést serkentő online környezet.
- kiértékelés (Evaluation tools) – visszajelzést biztosít az elsajátított ismeretekre vonatkozóan.
A periódusos rendszer analógiája
A fenti atomisztikus elemek különböző megjelenési formát ölthetnek. Az oktatási molekula atomjai színkódokkal vannak ellátva:
- a zöld a forgatókönyveket,
- a kék az erőforrásokat,
- a sárga az eszközöket,
- a lila a kiértékelést,
- a narancs a kollaborációt jelképezi.
Az ábra bal oldalán lévő szürke mezők a semleges elemeket szimbolizálják: ezek bármilyen típusú alapegységként megjelenhetnek. A periódusos rendszer szemléletének megfelelően mind az oszlopoknak, mind a soroknak van jelentősége. Az előbbi a média típust határozza meg (szöveg, illusztráció, animáció, videó, stb.), az utóbbi pedig a kontextusát. Mindegyik elemre jellemző a
- „tanulási súly” (LW – learning weight), mely az adott modul elvégzéséhez szükséges időintervallumot határozza meg (percben kifejezve) és az
- „előállítási súly” (PW – production weight), mely az elem előállításához szükséges erőfeszítést tükrözi.
Összefoglalás
Egy kurzus létrehozása oktatási molekulák megalkotását jelenti (vö. learning object). A tananyag jellegétől és tematikájától függően az atomok különböző molekuláris szerveződéseket hoznak létre.
Az LW és PW paraméterek ismeretében a tananyag tervezésének fázisában meg lehet jósolni az előállítás költségének és a várt hatékonysági szintnek az arányát.
A modell semmi újat nem nyújt a SCORM szabványhoz képest, komplexitását tekintve messze alulmúlja azt. A jól ismert kémiai modellre épülő analógia azonban áttekinthetővé és könnyen értelmezhetővé teszi a tananyagok előállítását.
Új hozzászólás