Düh - az érzelmek tudatosításának szintjei

AngerDühös vagyok. A végtagjaimtól a fejtetőmig elönt a bizsergő erő: szétpattanok a feszültségtől. Csak most ne hagyd, hogy hatalmába kerítsen, fékezd magad egy percre, hogy visszahúzódjék láthatatlan rejtekébe a falat átütő kényszer! Itt egy pohár: csapd azt földhöz. Jobban jársz most egy szétpattant pohárral, mint két perc múlva egy törött ököllel.

Gyorsan jött, lassan megy. Időzik még egy keveset, jól tudja, hogy amíg nem tudom megnevezni, a foglya vagyok. Mondd ki, írd körül, rajzold le! Ne most próbálj megoldást találni rá, csak szemléld és elemezd. De mindenekelőtt vegyél két mélylevegőt és számolj el tízig. Hogy a pohár is megmaradjon, s az öklöd se csorbuljon.
Emlékezz: a démonűzés két fázisból áll. Első lépésben száműzöm lapockámból a bizsergést, primitív egyszerűséggel mélylevegőt veszek, s nem gondolok semmire. A második fázisban elmotyogom érzéseim, ahogy jönnek, köntörfalazás nélkül. Magamnak, alig hallgatóan, mantraszerűen. Ezt követően gondosan megválasztom a nyers szavak kontextusát, énközlésszerűen átfogalmazom a mondottakat, majd a lehető legnagyobb aprólékossággal körülírom az érzést, mely néhány perccel ezelőtt tudatom irányítására tört.
Ahogy bajlódok a szavakkal, az érzés felszívódik, mintha soha nem is lett volna. Egyre kevesebb csapkodásra van szükség, kitartó gyakorlással talán sikerül száműzni arcomról a torz, elszánt villódzást.

Az érzelmek tudatosításának szintjei

Az érzelmi tudatosság szintjeiAz alábbi elmetérkép támpontokat vázol fel az indulatok kezelésére vonatkozóan. Az érzelmek tudatosítása a következő fázisokat foglalja magába:

  1. Tudatosítom a bennem levő érzést
  2. Belép valaki a szobába, hallom, érzem a jelenlétét, de még nem fordultam felé.

  3. Nyugtázom a megjelent érzést
  4. Köszönök neki. Megteszem az első lépést irányába.

  5. Azonosítom az érzést
  6. Ki lépett be a szobába? A személy felismerése.

  7. Elfogadom az érzést
  8. Segítek neki abban, hogy elfogadva érezze magát.

  9. Tükrözöm az érzést
  10. Tükrözöm a személy megnyilvánulását. Rogers- i attitűd.

  11. Előrejelzem az érzést
  12. A továbbiakban felismerem jellegzetes lépteiről az érkező személyt.

Kapcsolódó segédanyagok

  1. Magyarázatokkal ellátott elmetérkép: Az érzelmi tudatosság szintjei - mmap formátum, 27 kb (A megjelenítéshez használd a MindManager Viewer 6-os vagy újabb verzióját. A képi verziónál az egyes csomópontokhoz tartozó rövid magyarázatokkal gazdagabb).
  2. Egyszerűsített elmetérkép: Az érzelmi tudatosság szintjei - jpg formátum, 252 kb
  3. Steve Hein: Emotional Awareness

Nem rossz hozzáállás. Én

Nem rossz hozzáállás. Én más módszert építettem be. Két irányból tudom megközelítenia dühömet:

  1. Alapállapot: mindennek az oka én vagyok,-elemzem mivel váltottam ki az okát, amire is a reakcióm a düh
  2. minden probléma egy álarcba bújtatott esély, pl Hogyan és mire használhatom fel a dühömet

Ha Szükséges -Rogersi atitűd- Ha bármilyen ok képes egyáltalán ezt az érzést mint- düh- kiváltani vagy inkább felérni.
Persze ez a bonyolultabb, és itt az ideje hogy a pohár földhözvágását újraértelmezzem.

Hozzászólás

A mező tartalma nem nyilvános.
  • Allowed HTML tags: <a> <em> <strong> <cite> <code> <ul> <ol> <li> <dl> <dt> <dd><blockquote><p><br>
  • A sorokat és bekezdéseket automatikusan felismeri a rendszer.

További információ a formázási lehetőségekről