A halál pszichológiája III. - A buddhista felfogás
v, 2006-06-04 11:29 2 hozzászólás"Az érzés újra érezni akar,
a gondolat újra gondolni akar,
a cselekedet újra cselekedni akar.
Ennyi az egész."
Popper Péter legsikerültebb műve minden bizonnyal "Az Istennel való sakkozás kockázata".
Minden bekezdését idézni lehetne, tömör, újszerű és rendkívül olvasmányos. Popper-szerű. Ha két Popper könyvet szeretnél elolvasni mindösszesen, akkor nyálazd végig ezt kétszer. Következzen néhány gondolat, mely a könyv olvasása kapcsán merült fel bennem!
Gyertyaláng metafora
Gandol azt mondta egyszer, amikor túl hevesen harcoltam halhatatlan lelkemért: Hát ilyen primitíven képzeled el az embert? Mint egy belül őszibarackot, aminek kívül van a romlandó, puha húsa, belül pedig a szilárd, örökkévaló magja? Akkor inkább térj vissza a nagyszakállú Jóistenhez ! A Jóisten egy gyönyörű ajándékcsomagot tart a jobb kezében a jók számára, baljában pedig virgácsot szorongat, a rosszaknak. És te egész életedben nagyon fogsz igyekezni, hogy kiérdemeld az ajándékcsomagot. Meg is kapod majd, kibontod és legott kiugrik belőle az ördög és orron vág. És ez lesz életed legnagyobb meglepetése!
A klasszikus buddhista halál-értelmezést a gyertyaláng metafora érzékelteti a legjobban: ha azt kérded, hogy van-e élet a halál után, azaz marad-e belőlünk valami a testen kívül, miután meghalunk, a válaszom az, hogy igen. Ha tovább faggatózol, és azt feszegeted, hogy ugyanaz az én-minőség birtokában talán valami más világban élünk-e tovább, a válaszom a következő:
Ha kifújod a gyertya lángját és másnap újragyújtod, ugyanaz a láng fog-e égni tovább? Amennyire ugyanarról a lángról van szó, annyira beszélhetünk ugyanarról az énről, mely túléli testedet.
Buddhista halálfogalom
"Ravi: Mi lesz a testtel, ha a lélek elhagyta?
Gandol: Az, amit te léleknek hívsz, önként soha nem hagyja el a testet. Mindig a tönkrement test ereszti el a lelket. Ha véget akarsz vetni az életednek, a testedet kell tönkretenned. Semmit sem tudsz kezdeni a lelkeddel.
Ravi: Mi az valójában, amit én léleknek nevezek?
Gandol: Három vágy vágya a megvalósulásra. Az érzés vágya az érzésre, a gon-dolat vágya a gondolkodásra, a cselekvés vágya a cselekvésre.
Ravi: Mi kell a megvalósuláshoz?
Gandol: Test. Mert a szellemi sík a lehetőségek világa. A fizikai sík a megvaló-sulás világa.
Ravi: Ezek szerint az ember?...
Gandol: Három vágy összefonódása és testre találása.
Ravi: S ha a test elpusztul?
Gandol: Beleolvad a testek világába. S a három vágy szétválik és beleolvad az érzés, a szellem és az erő világába.
Ravi: Ezek szerint négy halál vár ránk? A test halála után még három?
Gandol: Négy halál.
Én: Mi hát az "Én"?
Gandol: Taraj a hullámon.
Én: Halálra születik az ember?
Gandol: És születésre hal."
A tegnap éjjel azon gondolkodtam, hogy a halál talán az ébrenlétből álomba való zuhanáshoz hasonlítható a leginkább . Mind a tudatállapotunk, mind az én-minőség meglehetősen nagy változáson megy át minden átaludt éjszaka. Nagyon gyakran reggel arra ébredünk, hogy semmire nem emlékszünk az éjszakai életünkből. Mi ez, ha nem maga a megsemmisülés ? Minden éjjel meghalunk és minden reggel újjászületünk. Azzal, hogy az álomba merülés során elveszítjük tudatosságunkat, elalszik a gyertya, vagy csak a lángja csökken minimumra? A reggeli tudatra ébredés a gyertya meggyújtását, vagy a láng fellobbanását jelenti?
Gandol 13 tétele
- Egyetlen teremtő erő van - a hit. Vedd észre, hogy
- Hite csak az embernek van. Az Istennek nincs hite. Ezért
- Teremteni csak az ember tud. Amiből az következik, hogy
- A világot az ember teremtette. Sőt, az
- Istent is az ember teremtette. Tehát
- Minden csak akkor és addig van, amíg az ember hisz benne. Ámde
- Az emberiség egykori csoport-Énje, individualizált Énekre bomlott. Azóta
- Minden ember saját kozmoszt teremt magának. De jobbadára öntudatlanul.
- Saját kozmoszában minden valóságos, él és hatékony, amiben hisz. (Az élet-erők)
- Saját kozmoszában a Semmit teremti az, aki semmiben sem hisz. (A halál-erők)
- Saját létezésedet te tartod fenn, önmagadban való hiteddel. (Legyen!)
- Saját halálodat te idézed elő azzal, hogy pusztulásodba beleegyezel. (Ne legyen!)
- Egyetlen Isten van - az ember. Százezer Isten van - az ember. (Uram, irgalmazz, hogy ezt a titkot elárultam nekik! Szerencsére, úgysem veszik majd komolyan.)
A halál, melyben hiszünk
Olyan halálban lesz részünk, amilyen halálban hiszünk. Ha a megsemmisülést hiszem, akkor megsemmisülök, ha legelő oroszlánok között szeretnék ajkamra száradt mosollyal rohangálni fel-s alá, akkor azt fogom tenni.
A túlvilágot magunk teremtjük meg a saját gondolatainkból, hiedelmeinkből. Ami bennünk van, külsővé lesz, azzal találkozunk tehát, amit magunk hoztunk létre gondolataink, érzéseink, cselekedeteink által.
Éjjel egy óra volt. Lehunytam a szemem, s arra gondoltam, hogy ha nem vagyok képes tudatosan átélnem az álomba zuhanást, akkor a halált sem fogom észrevenni és örök álom-tudatra leszek kárhoztatva . Élni fogok egy magam által létrehozott valóságot úgy, hogy közben esélyt sem adok arra, hogy a tudatosságnak legalább ezen szintjét megvalósítsam.
Nem tehetek mást, egyetlen esélyem, hogy most, ebben az órában tudatosan megélem az érzékszerveim kifordulását, a belső tartalmaim külvilágban való materializálódását. Ehhez tudatomnál kell maradnom, nincs más esélyem: fel kell idéznem a testtől való elszakadás rettenetét. Magamba kell zuhannom és meg kell őriznem én-tudatomat, vagy a mai éjszakához hasonlatos módon fogok elpusztulni a halál pillanatában.
Ellazítottam végtagjaimat, hátamat, nyakamat, mellkasomat, s közben mormoltam magamban, hogy meg kell tennem, nem alhatok el, élnem kell, sikerülni fog ! Néhány perc múlva a jól ismert átmenet állapota borzolta fel hátamon a szőrt, a súlyos test szétmorzsolódott a szoba hideg sötétjében. Féltem . Nem vagyok kész, a szükséges fogalmak nem kalapálnak az agyamban , idegen világ felé tartok, s nincsen támpont, melyhez viszonyíthatnám magam. Foglalkozni kell a tudatos álommal, a halállal, a hipnagóg jelenségekkel, hogy sikerülhessen, hogy a félelmet legyőzze a kíváncsiság és bízhassak a magaménak vallott gondolatokban. Mitől félek ? Tudom, hogy még ma éjszaka magamba zuhanok ha akarok, ha nem, a kérdés csak az, hogy tudatomnál leszek az átfordulás pillanatában, vagy sem?
Felébredtem. Reggeli hét óra volt, ismét kudarcot vallottam.
Gandol a meghalás folyamatáról: káma loka
A meghalás-történés tudatossága, vagy öntudatlansága főként az ember szellemi felkészültségétől, színvonalától és az önátadás mértékétől függ. Az életbe-kapaszkodás pánikja szükségképpen erőszakossá teszi a halált, megnöveli a meghalás sokkját, s ezáltal az öntudat vesztés lehetőségét. Ezért rosszat tesz a távozónak, aki őt visszahívja, vissza akarja tartani: a siránkozó, aki földi élményeit idézi vissza: „ Ez volt a kedves ételed, karosszéked... ” stb.
'Papírforma' szerint az alábbi fázisok következnek be:
- A rezzenéstelen szemlélet . A leélt élet - rövid időre kikerül az idő-folyamatból - és teljes egészében, minden rejtett történésével együtt, terül a távozó elé. Ez a kontempláció érzelemtelen, gondolattalan, objektív tudomásul vétel. Időtartama 2-4 földi nap. A ravatalozás időtartama és értelme.
- Káma-loka , a "vágyak helye". A leélt élet visszafelé pereg, de gyorsabb ütemben. Ez a periódus annyi ideig tart, amennyit az ember aludt élete során. Tehát durván egy földi nap alatt három napot él át, egyre hátrálva az időben a kezdetek felé. Egyre fiatalodva.
A káma-loka első szakasza szenvedésteli. Ez a megszokott testi vágyak kielégíthetetlensége miatt van. A távozó vágyik még érintésre, az evés-ivás, lélegzés élményére, de nincs már teste, amivel mindehhez hozzájuthatna. Éhezés, szomjazás, fulladás félelme kínozhatják ebben a keleti "tisztítótűzben", amíg e földi-testi igények ki nem égnek belőle. Az aszkéták sorsa e vonatkozásban érthetően könnyebb. Az aszkézis tehát a halálra való előkészületnek is tekinthető. Ám semmiképpen sem az, a vágyakat elnyomó-elfojtó, önmagán erőszakot tevő formája. Magát a testi vágyat kell szellemivé alakítani, szublimálni. Amíg jelen van az életünkben, ki kell élni őket. Mert az elfojtott vágy sokszoros erővel lobban fel a halál után és még gyötrelmesebbé teszi a káma-lokát.
A káma-loka e mellett az emberi személyes kapcsolatok újraélésének a színhelye . Tehát a nagy lelki örömök és kínok világa, attól függően, hogy megoldott, vagy el-rontott, tovább rontott karmikus kapcsolatokat él-e újra át. Ám a kialakult helyzet mozdulatlan és változtathatatlan, kvázi úgy dermedt meg, amilyen a halál pillanatában volt. A köztes létben csak szemlélet van. A változáshoz újra meg kell születni és az életben találkozni.
Míg a káma-loka élményvilága pereg, megtörténik az életerők szétoszlása az életerők világába . Ez a folyamat kb. a halált követő egy esztendeig tart. Egyes iskolák ezt nevezik az " éteri halálnak ". A káma-loka jóval hosszabb periódusának a végén a vágyak, ösztönök, érzelmek, indulatok is szétoszlanak a vágyak világában. Ha minden rendben megy, ezt a folyamatot " asztrális halálnak " is nevezik.
Ha minden rendben megy? Igen. Mert az asztrális halál küszöbén megjelenik a " hófehér kékség " verziója.
Mintha egy fehér-kékesen sugárzó nagy víz partjára érkezne a Földről eltávozott. Ez a sugárzás azt üzeni: " Oldódj belém! " S neki nyugodtan belé kellene oldódnia, át kellene engednie magát ennek a hívásnak, abban a biztos tudatban, hogy a túlparton megint rátalál önmagára, rátalál az Énjére.
Sokan ezen a ponton akadnak el . A megsemmisülés pánikja, az Én-vesztés iszonyata eltávolítja őket a hófehér kékség közeléből. Ez a megtorpanás hosszú ideig eltarthat. Ők azok a tétova szürke árnyak, akik vissza-visszavágnak az elhagyott világba. Őket lehet megidézni spiritiszta szeánszokon, őket fogják be a médiumok, a halottlátók, halottidézők.
A káma-loka befejeződésével az egykori embernek már csak a szelleme és az Énje vándorol tovább a köztes létben. A káma-loka pozitív élményei egyben azt is jelentették, hogy kapcsolatba tudott kerülni ennek a szférának az erőivel, felvette belőlük magába mindazt, amire szüksége lesz újratestesülésekor, az elkövetkező életében. A kínzó élmények viszont szeparálták, társtalan magányra ítélték, s ebben a periódusban képtelen volt arra, hogy a körülötte lévő erőkkel feltöltse magát. Az új életben ez, mint hiány fog jelentkezni, tehetetlenség, kudarc, betegség okozójává válhat.
A káma-loka végén az emberi kapcsolatok érzelmi és morális elintézetlenségei már tisztán összegyűltek. Várni fognak a tovább haladóra, amíg újra a Föld felé fordulva visszatér, s belőlük is építeni kezdi eljövendő életének karmáját.
Kamaszkorom egyik meghatározó hiedelme a halál átmenetként való felfogása volt. 16 éves koromban halt meg nagymamám. Azzal a szent meggyőződéssel vettem részt a temetésén, hogy csak a teste halt meg, ő kívülről figyel bennünket és rendkívül szomorú, hogy szerettei nem akarják elengedni személyét. A temetés számomra egyetlenegy végtelenségig ismételt gondolat volt: Isten, ki az Egekben vagy, tekints rá e lélekre és fogadd magadhoz Őt!
Két hónappal később nagyszüleim házában aludtam és a következő álmot láttam: elviselhetetlen fehérségben megjelent az eltávozott és némán szétfeszítette a mellkasomat. Ehhez mérhető eufóriát sem előtte sem utána nem éltem át. Perzselő láng volt, melynek intenzitását nem viselhettem el, rövid időn belül felébredtem. Meggyőződéssel hittem, hogy fohászom jutalmaként jött el hozzám a megboldogult.
Irodalom
- Az idézetek Popper Péter: Az istennel való sakkozás kockázata c. művéből származnak.
Új hozzászólás
Hozzászólások