Indíts Te is konnektivista kurzust!

Igen, Te is elindíthatod a saját konnektivista kurzusodat. Mi kell ehhez? Az alábbiakban megtalálhatod a fontosabb összetevőket. Szó lesz arról, hogy miért szükséges két inspirátor, és miért nem működik alacsony résztvevői számmal a konnektivista szemléletű kurzus. Miért kellene Neked konnektivista kurzust indítanod? Íme.

K: Mi az a TUKSI01?

V: TanarÚrKéremSmInk tanfolyam rövidítése.

K: Ki volt az értelmi szerzője?

V: pp már évek óta tolja különböző formában a Drupallal kapcsolatos képzéseit. 

K: Rád miért volt szükség?

V: Úgy tapasztaltuk, hogy a konnektivista képzéseken jó, ha két fél tölti be az inspirátor szerepet. Ebből az egyiknek feltétlenül mélyen ismernie kell a témát, a másiknak pedig jól kell tudnia reagálni, reflektálni a helyzetekre. A tanarurkerem.hu tanfolyamokon én vagyok a reaktor :).

K: Tehát ha én is szeretnék konnektivista kurzust, akkor két inspirátorral számoljak? 

V: Igen, két emberre mindenképpen szükség van. Ez egy picit olyan, mint a családterápiás helyzet, ahol két terapeuta vezeti a szeánszokat. Az egyik viszi a vezérfonalat, a másik reflektál, és a két szerep folyamatosan váltakozik. Azért fontos ez a felállás, mert mi úgy gondoljuk, hogy a tanár általi kinyilatkoztatások helyett minden tanulási folyamat reflexió, mely vélemények, nézőpontok sokszínűségéből áll össze. Egy személynek sokkal nehezebb ezt a dinamikát hoznia. 

K: Honnan tudom, hogy alkalmas vagyok-e az inspirátori szerepre?

V: A témavezető inspirátorhoz mélyen kell ismerned a célterületet, és nem árt, ha a szakmában is letettél már valamit az asztalra. Szóval fontos, hogy a résztvevők számára hiteles légy abban, amit közvetíteni szeretnél feléjük. A reflektív szerepkörhöz inkább sokoldalúság kell, nem árt egy kis humorérzék, és fogékonyság a téma iránt. Fontos, hogy az inspirátor társaddal összhangban legyetek. 

K: Mitől függ, hogy elég jelentkező lesz-e a kurzusomra?

V: Ez a legnehezebb kérdés, mely meggyőződésem szerint két tényezőn múlik. Az első az inspirátorok személye. Elismert szakiknak számítanak azon a területen, amelyre a kurzus fókuszál? Elég nagy kapcsolatrendszerrel bírnak ahhoz, hogy az ismerősöm ismerőse effektussal bevonzzák a kritikus tömeget, mely szükséges a kurzus sikerességéhez? Ezekre nehéz válaszolni: végső soron csak a kurzus során derül ki, hogy az elképzeléseink mennyire vannak összhangban a realitással...

A másik tényező teljes mértékben a marketingről szól. Ismerem a célcsoportomat? El tudom érni az érdeklődőket? Meg tudom győzni őket arról, hogy szükségük van erre a kurzusra?

K: A HTK01-en Te voltál a témavezető. Mennyiben volt más a szereped ott, mint TUKSI01 tanfolyamon?

V: A témavezetőnek többet kell készülnie a hét elején megtartandó webináriumra. Ugyancsak a témavezető felelőssége, hogy a tematika összeálljon. Úgy kell tudnom irányítani a webináriumokat, hogy kinyilatkoztatások helyett kérdéseket fogalmazzak meg, melyre pp személyes reakciókkal tud felelni. A jó arány az, ha kb. 10-20%-ban szól elméletről, és 80-90%-ban történetekről, konkrét gyakorlati helyzetekről a webinárium. Ez az arány persze a témától is függ.  

K: Mi a különbség a Ti képzésetek és más (hagyományos) online képzés között?

V: Mi a tömeg bölcsességét igyekszünk felszínre hozni és felhasználni a tanulásban. 40-50 feletti aktív fővel számolunk; az alatt félő, hogy nem jön létre az az inspiráló hatás, mely beindítja a gépezetet. Itt nem a tananyagon van a hangsúly, hanem a formálódó kapcsolatokon. Személyek között és ismeretek között. Egy konnektivista szemléletű képzésen a résztvevőknek folyamatosan az az érzésük, hogy lemaradnak valamiről, mert átláthatatlanul sok szinten zajlik a kommunikáció. Az ember kapkodja a fejét, frusztrált lesz, és ha nem görcsöl be, akkor pontosan ebből a hangulatból merítheti újra és újra a motivációt a feszített tempójú tanuláshoz. 

K: Hol ebben az üzlet? Ha tömeget akarok elérni, célszerű ingyenes képzésben gondolkodni, igaz?

V: Igen. Kétségtelen tény, hogy az ingyenesség nagyobb tömeget fog eredményezni. Az értéke ezeknek a képzéseknek éppen a célzott tömeg egy helyre való fókuszálásában rejlik. Üzleti szempontból tehát a célzott marketing erejében kell keresni bankjegyeket.

K: Ennek ellentmondani látszik a tény, hogy a TUKSI01 tanfolyam fizetős volt.

V: A fizetősségért cserében lemondtunk a résztvevők feléről. Kb. 120 fővel zártuk volna a kurzust, ha nem kérünk pénzt az utolsó héten. Azért tettük fizetőssé, mert nem volt más választásunk: bevételre volt szükségünk a projekt finanszírozásához, amit jelen pillanatban nem tudunk támogatókkal megoldani. Távlatilag az a cél, hogy pénzügyi támogatókat vonzunk be, akik a marketing hatás miatt hajlandóak finanszírozni egy-egy konnektivista képzést. Szerintem hamarosan ide is eljutunk.

K: Szóval el akarjátok adni az eszmét? Távlatilag gusztustalan bannerekkel fogjátok bombázni a résztvevőket, és a webináriumok alatt különböző termékeket fogtok reklámozni?

V: Volt egy adás, ahol a sprite technikáról beszéltünk, és a hangulat kedvéért előtte töltöttünk egy-egy pohár Sprite üdítőt. Kb. ilyen szintű reklám az, ami szerintem belefér úgy, hogy nem rontja a képzés minőségét. Ésszerűtlen lenne a kurzustól elriasztani az érdeklődőket agresszív reklámpolitikával. Ugyanakkor távlatilag csak akkor tudunk fennmaradni, ha bevételre teszünk szert. A kettő között kell egyensúlyt találnunk, mely nem megy a minőség rovására.

K: Mi volt májusban?

V: TUKSI01

K: Mi lesz júniusban?

V: TUKSI02

K: Megéri?

V: Hát honnan az ördögből tudnám én azt megmondani, hogy megéri-e neked avagy sem?Én tisztellek téged annyira, hogy rád merjem bízni ezt a döntést. Mindenesetre az első két hét ingyenes lesz, úgyhogy nem vesztesz semmit, ha regisztrálsz!

K: Bővebben?

V: Íme egy TUKSI01-es résztvevő véleménye:

 

Egy szóval: nagyszerű. Nekem nagyon fekszik ez a fajta tanulási folyamat, rettentően motiváltnak éreztem magam egész végig. Aki kicsit jobban ismer az tudja, hogy ez mekkora dolog. 
Azt hiszem, főleg az informatika területén az ilyen gyakorlati dolgokat úgy lehet igazán megtanulni ha csinálod. Nem olvasol róla, nem bemagolod a megadott könyv x, y és z. fejezeteit, hanem van egy célod amit el akarsz érni és addig próbálkozol, kérdezel, keresel a weben (ahol ugye minden fent van) amíg el nem éred azt. Nekem ezt a célt jelen esetben a tanfolyam adta, heti házi feladatok formájában. Szinte mindegyik hét elején úgy voltam a feladatokkal, hogy na ezt fogalmam sincs, hogyan fogom megcsinálni, de a végére mindegyiket sikerült összehozni. 
Ennek köszönhetően a tanfolyam alatt rengeteg gyakorlati tudással lettem gazdagabb. (Deáki Bálint: Gondolatok a sminkmester tanfolyamról)

 

K: Miért mondod, hogy én is elindíthatom a saját konnektivista képzésemet? Azt sem tudom, hogy fogjak neki.

V: Mi segítünk Neked. A www.osztalyterem.hu alatt több osztalytermet is lehet majd indítani. De saját domain alatt is hosztolható megoldásunk van, ha az a kívánságod. Segítünk Neked felépíteni a kurzust, és végig fogunk támogatni a képzés során. 

 

Új hozzászólás