Akadémiai blog – a kutató homokozója

Hogyan járulhat hozzá szakmai kutatásaink sikerességéhez a blog? Milyen előnyei/hátrányai vannak a hagyományos publikációs médiumokhoz képest? Miért érdemes blogot írni egy kutatónak?

Közlési szempontok:

  • Tömörség. A blogírás lényegretörő, velős stílust feltételez. A folyóiratokban közzétett cikkek többnyire több tucatnyi oldalt tesznek ki; ha néhány oldalban nem vagy képes összefoglalni gondolataidat, vélhetőleg túl sokat akarsz mondani.
  • Időszerűség. A blogolás lehetővé teszi az ötletek gyors áramlását. Cikkünk közzétételének időpontjáig előfordulhat, hogy gondolataink már nem időszerűek, vagy vesztettek az aktualitásukból. A blog kötöttségektől mentes kommunikációs forma, lényegesen gyorsabb és pörgőbb médium, mint a szakfolyóirat.
  • Hangnem. A bogbejegyzések többnyire közvetlen hangnemben íródnak, következésképpen megfelelő olvasótábor esetén teret adnak a gyors visszajelzéseknek, eszmecserének. A tudományos cikkek formai kötöttségei nehezen teszik lehetővé a gyors, hatékony, széleskörű visszajelzéseket.
  • Elérhetőség. A szakmai folyóiratokban megjelenő publikációk többnyire csak a szakma szűk rétegéhez jutnak el. A bogbejegyzésben ott rejlik a potenciális lehetőség arra, hogy lényegesen több olvasóhoz eljusson, ugyanakkor biztosra vehető, hogy elhanyagolható szakmai impaktja van a tudományos cikkekhez képest.
  • Előítéletek. A köztudatban elterjedt blog = exhibicionizmus képlet fellazulását bizonyítja a szakmai célzatú blogok gyors elterjedése. A blogolás meglehetősen ciki ügy, a „hogy van időd erre” típusú kérdésektől a merev elutasításig mindenféle reakcióval találkozhatunk.

Összegzésképpen elmondható, hogy a blog műfaja nem garantálja a minőséget, míg a szakmai folyóiratok esetén a médium önmagában is egy bizonyos minőségi szintet feltételez. Ebből adódóan a blogra nem mint a hagyományos publikációs médium alternatívájára, hanem kiegészítő platformjára kell gondolni.

  1. A kutatások eredményeinek közlésére marad a hagyományos közlési forma.
  2. A szakmai blog a kutató homokozója, ahol gondolatait, ötleteit formába öntheti és ütköztetheti.

Új hozzászólás

Hozzászólások

Üdvözlet!
A szakmai blogolás jegyében, még mielőtt a blogodra rátaláltam volna -, 2 év e-learninges tapasztalattal a hátam mögött úgy döntöttem, hogy az óráim egy részét blogon keresztül is "megtartom". Az ötlet másnak is tetszett. Eredmény: miskolci és szegedi egyetemi hallgatók szakmai blogokon keresztül vannak egymáshoz csatolva, szigorúan alternatív és kísérleti jelleggel. Egyenlőre kissé nehézkes az ügy, de talán éledezik. Igen, a szakmai blog valóban homokozó, talán az M-learning alapja lesz egyszer.
Ami nekem a legjobban tetszik benne az az időszerűség, ahogy a fenti írásban jelzed, ez az a lehetőség, amelyet az ókori görögök hüpomnématának hívtak, ami a szakmai fejlődés legelemibb része-szerintem. Egyik kedvencem szerint a hüpomnémata: "...az önmagaság iránti figyelem egyértelműen meghatározott célkitűzések felé irányított" -sága (Foucault, 1999. p.334.)
Szirbik Gabriella egyetemi tanársegéd, szociológus, jelenleg szabadúszó