Egységesített tartalomkezelési stratégia (3. rész: Az ETS elemei)
cs, 2006-01-12 10:26 0 hozzászólásAz egységesített tartalomkezelési stratégia alkalmazásával a tartalom előállításáról, szervezéséről és tárolásáról alkotott elképzeléseink megváltoznak. Az ETS megvalósulásához három tényezőre van szükség:
- Tartalom-menedzsment rendszerre (CMS),
- Újrafelhasználható tartalomra,
- Egységesítést szolgáló eljárásokra.
CMS
Az egységesített tartalomkezelési stratégia megvalósításához szükségünk van egy robosztus tartalom-menedzsment rendszerre (CMS-re). A legtöbb ilyen rendszer a hagyományos dokumentum menedzsment funkciókat látja el:
- a tartalomhoz való biztonságos hozzáférés szabályozását (check-in/check-out),
- jelentéskészítést,
- komplex szűrési és keresési eljárásokat,
- metaadatok támogatását,
- státuszkövetést,
- verziókövetést.
A CMS-nek segítenie kell a szerzőknek a tartalom előállításában:
- keresésében
- megosztásában
- közlésében
Újrafelhasználható tartalom
A tartalmak újrahasznosítása a szöveg egyszeri megírását és többszöri felhasználását jelenti. A hagyományos tartalom-előállításban a szövegszerkesztőnk révén egyetlenegy állományban tároljuk a szövegeinket. Ezzel szemben az újrafelhasználható tartalmakat célszerű nem dokumentumokban, hanem valamilyen moduláris formában tárolni. A dokumentumok ezáltal tartalmi objektumokból szervezési folyamat eredményeképpen jönnek létre. Például egy termék leírására vonatkozó paragrafus felhasználható brosúrában, Weben, katalógusban, a termék kézikönyvében, vagy más publikált helyen.
Az újrafelhasználás tehát két alapműveletet feltételez:
- A tartalmak moduláris előállítását,
- A tartalmak szervezésre révén a dokumentumok létrehozását.
Az előbbi eredménye a tartalmi objektum, mely fizikailag fellelhető a CMS-ben, az utóbbi pedig egy dokumentum, mely logikai mutatókat tartalmaz a kívánt objektumokhoz.
Egységesítést szolgáló eljárások
Az ETS jól meghatározott szerepkörök mentén jól szervezett csapatmunkát feltételez. Az egységesítést szolgáló eljárásoknak a tartalmi-siló kialakulásáért felelős kommunikációs akadályokat meg kell semmisíteniük. A cél: olyan konvenciók létrehozása, melynek ismeretében a tartalmi objektumok újrahasznosítása természetessé válik.
Új hozzászólás