2. Címkézés és fogalomtérképészet

Ezen a héten két fontos gyakorlati területet fogunk megvizsgálni: a közösségi linkmegosztást, és a fogalomtérképészetet. A konnektivizmus eszköztárának két hasznos technikájáról van szó; ahhoz képest, hogy milyen mértékben képes növelni a tudásmenedzsment hatékonyságát, meglepődve tapasztalom minduntalan, hogy milyen kevesen használják.

Delicious / Diigo

A konnektív tudásszervezés egyik legfontosabb gyakorlati példája a közösségi linkmegosztás technikája. Évekig használtam a böngészőkbe beépített Könyvjelző (Bookmarking) eljárást. Gyakran okozott nagy nehézséget a többszintű kategóriarendszerből kihalászni egy régen elmentett cikk hivatkozását. A probléma a kategóriarendszer képlékenységéből adódott: amit az egyik évben humanisztikus pszichológiai írásként mentettem el, a másik évben már tanuló-központú pedagógiaként köszönt vissza. Roppant frusztráló érzés tudni, hogy elmentettem, de nem találom meg, mert az elérési útról már mást gondolok, mint amit az elmentés pillanatában gondoltam.
A social bookmarking technika egy rövid idő alatt megoldotta a problémát. Elkezdtem használni a delicious.com-ot, minek hatására nagyságrendekkel megnőtt a hivatkozások visszakeresésének hatékonysága. Ma már több éve elmentett hivatkozásokat is gond nélkül képes vagyok pillanatok alatt megtalálni. A témáról bővebben ajánlom Dobó Mátyás írását.

Fogalomtérképészet

A nem lineáris jegyzetelési technikák számos kontextusban lényegesen hatékonyabbak, mint a hagyományos, időalapú jegyzetelés. Ha összefüggéseket, fogalmi kapcsolatokat keresel, érdemes fogalomtérképet készíteni, melyben berajzolod az éppen vizsgált terület kulcsfogalmait, és behúzod a köztük lévő kapcsolatokat. Minden új név, absztrakciót ehhez a hálóhoz kapcsolsz hozzá, és ezáltal a meglévő tudásanyagodhoz horgonyzod azt. A fogalomtérképészetről bővebben: Wikipedia szócikk.
Tervezem, hogy kifaggatom Makány Tamást a fogalomtérképészetről; hamarosan közzé teszem az eredményt, amennyiben kötélnek áll...

Kérdések

  • Hogyan tárolod a webes hivatkozásaidat?
  • Mely információkat érdemes kategóriákba sorolni, és mit ajánlott címkézéssel megjelölni?
  • Hogyan kombinálnád a taxonómiát a címkézéssel (folkszonómiával) a könyveid szervezésében?
  • Milyen jegyzetelési technikákat ismersz?
  • Milyen kontextusban érdemes fogalomtérképeket használni?
  • Mi az előnye/hátránya a fogalomtérképeknek a lineáris jegyzeteléshez képest?

Feladatok

  • Regisztrálj a del.icio.us webhelyen! Ha már megtetted régebb, akkor próbáld ki a diigo.com-ot.
  • Fésüld át az eddig tárolt hivatkozásaidat, és a megtartandó anyagokat tárold a delicious profilodban.
  • Minden egyes hivatkozást címkézz fel, adj neki egy néhány szóból álló címet, és egy két-három mondatos rövid leírást. Kényszerítsd magad, hogy mindegyikhez legyen leírásod, hogy könnyebben visszakereshető legyen a hivatkozásállományod.
  • Hozd létre a konnektivizmus fogalomtérképét. Vázolj fel minden fogalmat, mely a témára való rálátásodnak megfelelően kapcsolódik a konnektivizmushoz.
  • A hét végéig írj legalább egy blogbejegyzést, melyben összegzed az eheti tennivalók tapasztalatait. Publikáld a fogalomtérképedet is.

Olvasnivalók

Hivatkozások

Új hozzászólás

Hozzászólások

Ajánlott olvasmány fogalomtérképészet témában:
Joseph D. Novak & Alberto J. Cañas: The Theory Underlying Concept Maps and How to Construct and Use Them

Ajánlott cikk delicious témában:
http://21centuryconnections.com/node/589

Kedves Zsolt!

Nagyon hasznosnak tartom a cikked, igaz én csak a címet olvasva először inkább tartalomszervezésre asszociáltam, de belátom, hogy a tanulásban és az ismeretanyag rendezésében is legalább annyira fontos szerepe van.
1-2 hibajavítás a cikkel kapcsolatban:
1., A fogalomtérképészethez kapcsolódó Wikipédia link hibás, mert egymás után 2-szer lett bemásolva a href tartalma.
2., és eháltal a meglévő, természtesen így is érthető, hogy ezáltal lett volna.
Gratulálok a cikkedhez!
PZ

Köszi Zoltán, javítottam a hibákat. Úgy gondolom, hogy a tartalomszervezés a tanulás egyik igen fontos, sőt, meghatározó eleme...